Ensimmäiset oluet
Olutta on valmistettu hyvin kauan.Emme tiedä tarkalleen milloin ihminen teki olutta ensimmäisen
kerran. Ihminen teki olutta ehkä heti kun ihminen oppi kasvattamaan viljaa.
Tutkijat ovat löytäneet jopa kolmetoistatuhatta vuotta vanhoja oluen
tapaisen juoman jäänteitä.
Olut tehtiin aluksi luultavasti sekoittamalla leipää
ja vettä. Sekoitus kävi olueksi. Olut oli siis alkoholista viljalientä.
Tällaisia oluita juotiin jo viisi tuhatta vuotta sitten esimerkiksi Egyptissä
ja Mesopotamiassa.
Oluen tekeminen levisi kaikkialle maailmaan.
Keskiaika
Ihmiset oppivat tekemään olutta paremmin ja tehokkaammin.Ihmiset oppivat tekemään oluesta myös paremman makuista.
Euroopassa olutta maustettiin erilaisilla maustesekoituksilla.
Maustesekoitusten nimi oli gruit. Gruitissa oli monenlaisia
mausteita. Esimerkiksi suomyrttiä, pujoa ja siankärsämöä.
Nykyään jotkut pienpanimot tekevät taas gruit-oluita.
Gruitissa oli joskus myös humalaa. Humalasta tuli koko ajan
suositumpaa. 1300-luvulta alkaen humalaa on käytetty usein
ainoana oluen mausteena. Tapa levisi Böömistä muualle
Eurooppaan.
Olut juotiin ennen lähellä valmistuspaikkaa.
Humala auttaa olutta säilymään pidempään. Humaloitua olutta
voitiin myydä myös vähän kauemmaksi. Olutta pystyi myös
tekemään enemmän. Panimot kasvoivat.
Olut on aina ollut tavallisten ihmisten juomaa. Keskiajalla
sotilaiden palkka maksettiin usein oluena.
Rikkaat joivat usein viiniä tai muita kalliimpia juomia.
Keskiajasta nykyaikaan
Panimot kasvoivat isommiksi. Ennen olutta tekivät naisetkotona. Kun panimot alkoivat tuottamaan rahaa, olutta
alkoivat panemaan miehet.
Englannissa syntyi portteri. Portteri oli hyvin suosittua 1700-luvulla.
Portteria valmistettiin hyvin paljon. Panimot kasvoivat tehtaan kokoisiksi.
Portteri oli ensimmäinen teollisesti tehty olut.
Nykyään suosituin oluttyyli on vaalea lager. Se johtuu kahdesta
keksinnöstä, jotka tehtiin 1800-luvulla.
Ensimmäinen keksintö tehtiin Pilsenin kaupungissa.
Pilsenissä tehtiin ensimmäinen pilsner.
Pilsner oli vaalea lager. Pilsneristä tuli hyvin suosittua kaikkialla.
Toisen keksinnön teki Emil Hansen Carlsbergin panimolla Tanskassa.
Emil keksi kuinka hiivasta voi tehdä puhdasta. Puhdas hiiva tekee oluesta
aina samanlaista. Ennen tätä keksintöä oluen laatu vaihteli helpommin.
Puhtaalla hiivalla pystyi tekemään olutta, jossa oli vähemmän virhemakuja.
Erityisen paljon siitä hyötyi vaalea lager. Vaaleassa lagerissa
virhemaut maistuvat helposti.
1900-luvusta nykypäivään
Suomessa ja Yhdysvalloissa oli 1920-luvulla kieltolaki. Kieltolainaikana ei saanut valmistaa tai myydä alkoholia. Panimot eivät voineet
toimia kieltolain aikana kunnolla.
Melkein kaikkialla maailmassa panimot kasvoivat ja yhdistyivät.
Melkein kaikki panimot tekivät vain vaaleaa lageria.
Suomessa oli ennen kieltolakia yli sata panimoa. 1990 Suomessa
oli enää kolme isoa panimoa: Sinebrychoff, Hartwall ja Olvi.
Ne tekivät enimmäkseen lähes samanlaista vaaleaa lageria.
Maailmalla kävi samalla tavalla. Amerikassa oli 1900-luvun
alussa melkein kaksi tuhatta panimoa. 1980-luvulla Amerikassa
oli jäljellä alle sata panimoa.
Isolle panimolle on hyödyllistä valmistaa kerralla paljon
yhdenlaista olutta. Esimerkiksi amerikkalainen Anheuser-Busch -panimo
valmisti vuonna 1988 lähes kuusi miljardia litraa Budweiser-olutta.
Se on viisitoista kertaa niin paljon kuin koko Suomessa
juodaan olutta yhteensä!
1980-luvulta alkaen alkoi maailmalla syntyä uusia pieniä
panimoita. Etenkin Amerikassa. Pienet panimot olivat vastaliike
isojen panimoiden samanlaisia oluita kohtaan. Samalla arvostus
erilaisia oluita kohtaan lisääntyi.
Pieniä panimoita perustetaan edelleen paljon. Erityisen paljon
pieniä panimoita on perustettu 2010-luvulla.
Pienien panimoiden lisääntymistä sanotaan pienpanimobuumiksi.
Pienet panimot voivat tehdä helpommin useita erilaisia oluita.
Englanniksi käytetään sanoja "craft beer". Suomeksi puhutaan
usein pienpanimo-oluesta tai käsityöläisoluesta.
Nykyään Suomessa on taas yli sata panimoa. Amerikassa
panimoita on jo yli seitsemän tuhatta! Erilaisia oluita saa nykyään
helpommin kuin koskaan.
Tämä oli erittäin lyhyt versio oluen historiasta. :)
Olutta selkokielellä, osat:
1 - Mistä olut on tehty? (joulukuu 2018)2 - Minkä makuisia oluet ovat? (tammikuu 2019)
3 - Miten olutta voi harrastaa? (huhtikuu 2019)
4 - Millaista on oluen historia? (tämä kirjoitus)
Harjoittelen selkokielen kirjoittamista. Annathan palautetta kommenteissa!


Kommentit
Lähetä kommentti
Jos odotat jonkinlaista vastausta, älä ole vässykkä vaan käytä nimeäsi.